Jdi na obsah Jdi na menu
 


Auto, které klame tělem

Nahoře, nebo dole?

1.jpgTrvalo pár dní, než jsem si uvědomil, co je na tomhle autě vlastně divné -
nebo jiné. Zvenčí se tváří jako sportovně laděné kupé. Vlastně netváří, ono to
sportovně laděné kupé je. Motor není bůhvíjak vyšponovaný, podvozek má sice
tvrdé nastavení, žádná francouzská plavnost v něm není (proč taky), ale stále
mi hlavou vrtalo, odkud se ve mě berou pocity, že je neco jinak. Až téměř ke
konci týdne, den předtím, než jsem vůz vracel, mi to na dálnici došlo. Předjížděl
jsem Renaulta Lagunu Grandtour, pak nějakého kombíka od škodovky a ještě pár
rodinných vozítek.

7.jpgVšem těm vozům jsem ze sedadla svého sporťáku viděl na střechu! Vždyť já
mám rozhled jako z nějakého SUVéčka! Ano, v tom tkví to zvláštní kouzlo, které
se designérům a konstruktérům Pro_cee´da podařilo. Vytvořili sportovní variantu
rodinného vozu, ale zachovali mu jeho výšku i výhled. Neuvěřitelné. Máte
sporťák, zvenčí to tak vypadá, uvnitř cítíte, že se tak částečně i chová, ale
přitom nesedíte na zemi jako žába. Ovšem ani dva metry nad zemí jako v kamionu.
Takže si užíváte sportování a současně vidíte daleko široko s mírným nadhledem.

Radost i bez vykrvácení

5.jpgAle popořádku. Pro_cee´d je typickou ukázkou, jak dopřát konzervativnímu a
usedlému modelu sportovní oblek (pochopil jsem, proč jsem občas tohle kupé v
předešlém provedení vídával na parkovišti jednoho fotbalového klubu - když
nevyděláváte jako Tomáš Řepka, ale chcete, aby vás okolí jako sportovce bralo,
nemusíte kvůli tomu bezpodmínečně při nákupu v autosalonu finančně vykrvácet a
nebudete s tímhle autem za prďolu. Když se a vámi zaklapnou dveře, obklopí vás
temné černé plasty, černé čalounění, zkrátka tma. Okénka na zadních sedadlech
se směrem dozadu zužují, okna kolem předních sedadel se díky černému interiéru
opticky zužují také. Ačkoli je uvnitř, na předních i zadních sedadlech i v
kufru místa habaděj, chopí se vás pocit, že sedíte v kokpitu silně sportovně
naladěného automobilu. Z toho vás sice výkon dieselového motoru vyvede, ale
tohle auto se nekupuje kvůli tomu, abyste se honili po dálnici s českým
premiérem spěchajícím na tenis. Právě bytelnost a jednoduchost kabiny je to, co
je na autu sympatické. Plasty jsou, jak se obvykle píše, tvrdé, ale nevzbuzují
pocit lacinosti. V tomto ohledu není nic, co bych interiéru vyčítal. Právě
naopak - vzadu mají cestující místa stejně, jako v klasické verzi a fufr pojme
dost krámů a zbytečností, kterými našinec při ježdění sem a tam oplývá.6.jpg

Už jsem se zmiňoval o jízdních vlastnostech. Nezkoušejte s autem v
serpentinách kouzla, jako byste seděli třeba v Renaultu RS, nebo Peugeotu RCZ,
či Porsche Panamera. Kromě toho si uvědomíte právě v tomhle autu, jak tragický
je stav některých okresních silnic. Tady zatoužíte spíš po SUV Sportage.
Jestliže narazíte na nový asfalt a zatáčky, tak si užijete - jenže musíte vědět
kde. Řekl bych, že Pro_cee´d je pro ty, která chtějí občas přidat plyn, ale
netouží po bláznivé jízdě.

Spotřeba? Vynikající!

4.jpgCo stojí za velkou pochvalu, je motor. Není, to znovu připomínám, žádný
divoch a trpí klasickým turbo zpožděním, které bylo typickým znakem
turbodieselů 90. let. Jenže tomuhle autu a motoru to odpustíte, když zjistíte,
jak často s ním musíte k čerpací stanici. Ne že bych šlapal po celou dobu na
plyn až k podlaze, ale na okreskách jsem jezdil mezi 80 až 90 km/h, na dálnici
110 až 135 km/h, ale po téměř osmi stech kilometrech byla nádrž ještě z jedné
čtvrtiny plná a palubní počítač se během testu pohyboval v průměru mezi 4,3 až
4,9 litru na sto kilometrů. Což považuji za vynikající výsledek. Na jeden zátah
dojetede z Rozvadova pomalu až do Paříže, nebo alespoň na její předměstí...

9.jpgOko musíte přimhouřit kvůli vyššímu aerodynamickému hluku, ten je na
dálnici nepřehlédnutelný (ale snesitelný). Při čekání na křižovatce je diesel
pod kapotou slyšet i po zahřátí, což se u dražších nafťáků už nestává, ale...
To jsou opravdu ale, která trápí jen člověka, který nechápe auto jako
prostředek pohybu z bodu A do bodu B.

Kiu Pro_cee´d kupujete jako iluzi. Kdo si myslí, že za ty peníze koupí
maserati, nebo Audi R8, ať zazvoní u Chocholouška.

Pár čísel na závěr

KIA PRO_CEE´D 1.6 CRDi VGT

Maximální rychlost: 197 km/h

Výkon: 128 koní

Spotřeba: 4,5 l/100 km

Nádrž: 53 litrů

Zavazadlový prostor: 340 litrů

Cena: 536 950 Kč

3.jpg

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář