Nová auta v září: Mini trhá rekordy
Celkově si prodejci aut a jednotlivá zastoupení mohou mnou ruce. Proti loňskému září získalo nové SPZ o více než 5 procent aut. Je to sice „jen“ 733 kusů (vloni celkově 12 475, letos v září 13 208), ale každá stovka do statistiky dobrá.
Vedle Mini si může gratulovat „nejrychleji rostoucí značka v Evropě“ Dacia. Rumunských vozů se registrovalo o více než 116 procent více. Ovšem hodně velké oslavy jsou u smartu (zoufale prodělečný projekt se možná konečně přehoupne do plusu) – tam jsou v plusu o 225 procent! Podobně jako u Seatu, který se po letech zmátořil a jede a jede nahoru. V září 2013 o 211,9 procenta. Slušný výkon.
Spokojeni mohu být také u Jeepu. Pod křídly Fiatu se zlepšili o 134 procent.
Vyrovnaný souboj svedli dva největší rivalové – Škoda poskočila o 18 procent, Hyundai o 20 procent.
Top 10 září 2013/září 2012 (plusový růst v procentech)
značka
|
růst v %
|
Růst v ks
|
Září 2012
|
Mini
|
320
|
32 ks
|
10 ks
|
smart
|
225
|
9 ks
|
4 ks
|
Seat
|
211,90
|
356 ks
|
168 ks
|
Jeep
|
134,78
|
31 ks
|
23 ks
|
Dacia
|
116,67
|
245 ks
|
210 ks
|
BMW
|
47,56
|
117 ks
|
246 ks
|
Land Rover
|
46
|
21 ks
|
45 ks
|
Mercedes-Benz
|
27,59
|
64 ks
|
232 ks
|
Alfa-Romeo
|
27,27
|
3 ks
|
11 ks
|
Nissan
|
26,14
|
40 ks
|
153 ks
|
Hyundai
|
20,22
|
217 ks
|
1073 ks
|
V této statistice stojí za pozornost růst Seatu, stěžovat si nemohou ani u BMW a Mercedesu. Už kvůli tomu, že zisk z jednoho auta je tu, jak u prémiových značek bývá zvykem, vyšší, než u středních a menších vozů.
Top 10 září 2013 – nová auta v ks
Značka
|
nová auta
|
Nárůst/pokles v ks
|
září 2012
|
Škoda
|
4744
|
724
|
4020
|
Hyundai
|
1290
|
217
|
1073
|
Volkswagen
|
988
|
-77
|
1065
|
Ford
|
775
|
-203
|
978
|
Seat
|
524
|
356
|
168
|
Dacia
|
455
|
245
|
210
|
Kia
|
427
|
-225
|
652
|
Peugeot
|
375
|
-44
|
419
|
Renault
|
363
|
-272
|
635
|
BMW
|
363
|
117
|
246
|
V tabulce absolutních počtů nových vozů asi už nepřekvapí stále stoupající růst Dacie (a současně s tím stále klesající počty nových Renaultů), která začala požírat vlastního rodiče. Výsledkem je mj. centralizace řízení středoevropských zastoupení Renaultu – česká centrála se až na jednotlivce ruší a český trh bude řízen z Maďarska. VW i přes pokles v kusech udržel třetí příčku, na čtvrté se ještě pohybuje Ford, ale jeho ztráty v kusech jsou měsíc od měsíce vyšší.
Seat vykázal o vynikajících 356 vozů víc, Kia se naopak propadla o 225 aut.
Top 10 září 2013 – největší poklesy v procentech
značka
|
Pokles v procentech
|
Lancia
|
70 %
|
Jaguar
|
53,33 %
|
Lexus
|
52,94 %
|
Bentley
|
50 %
|
Renault
|
42,83 %
|
Chevrolet
|
41,67 %
|
Audi
|
39,20 %
|
Maserati
|
33,33 %
|
Porsche
|
32,26 %
|
Mitsubishi
|
25 %
|
Lancia si ne a ne najít zákazníky, svou pozici si momentálně těžce hledá i Chevrolet, který ještě před pár lety útočil například v mini autech na přední pozice (Spark býval svého času nejprodávanějším ve své kategorii).
Top 10 září 2013 – největší poklesy v kusech
značka
|
pokles v kusech
|
Renault
|
272
|
Kia
|
225
|
Ford
|
203
|
Audi
|
118
|
Chevrolet
|
85
|
Volkswagen
|
77
|
Citroën
|
55
|
Peugeot
|
44
|
Mitsubishi
|
23
|
Mazda
|
17
|
Mitsubishi udalo letos v září jen 69 nových aut, povídá se, že automobilka se možná stáhne z Evropy. Na frankfurtském autosalonu měly tři diamanty velmi skrovnou expozici. O Renaultu už řeč byla.