Jdi na obsah Jdi na menu
 


Peugeot 508 RXH a 3008 HYbrid4 - první dieselové hybridy jsou v Česku

Elektromotor nad zadní nápravouKdo si všímá okolí, ten mi dá zapravdu, že za volantem nejednoho z mála hybridů, které brázdí české silnice, potká ženu. Být "eko" je ženám blízké a až ceny hybridů klesnou na přijatelnou úroveň, jejich počet se bezesporu zvýší. Cena je totiž největší překážkou rozšíření aut s kombinovaným pohonem a bude asi i nejsilnějším jazýčkem na vahách při návštěvě prodejců Peugeotu. Základní cena "elektrických" novinek je u 3008 bez stovky 800 000 korun, all road 508 RXH pořídíte za bezmála milion korun (minus 5000 Kč). To už je rána do rodinné kasy i dobře vydělávajího majitele střední firmy. Rozdíl mezi hybridními a nehybridními variantami je na západ od našich hranic kolem 10 000 euro (ale záleží na stupni výbavy), u nás slibují 100 až 120 tisíc korun navíc oproti verzi bez elektromotoru. Takže hurá pro kalkulačku a počítejte, jestli se vám za tři až pět let provozu vrátí náklady na naftu ve srovnání se stejným vozem, který jezdí jen na dobrý peugeoťácký HDI motor. I při stále se zvyšujících cenách pohonných látek se asi na stotisícový bonus nedostanete...

Peugeot 508RXHTakže lze budoucí kupce hledat spíše mezi osvícenými movitými řidiči, kteří dají raději milion za krásný hybridní all road automobil se lvem na kapotě, než třeba za podobný od Volva, či Audi. Především 508 RXH je zvláště v bílé variantě mimořádně krásné auto a asi bude mít hodně příznivců, lépe řečeno příznivkyň. Prodeje běžných 508 nejsou v Česku špatné, takže i milionový hybrid má naději na úspěch. 3008 s elektrickým přípohonem si asi bude cestu klestit usilovněji.

508-rxh--5-.jpg

Ale místo dlouhých řečí raději první dojmy, které jsem nabyl při krátkých testovacích jízdách při české premiéře v den, kdy se v ČR rozběhl prodej těchto zajímavých aut. Vozy jsou standardně vybavené automatizovanou převodovkou, ovládání režimu je na středovém tunelu před opěrkou ruky. Máte k dispozici 4 režimy: čistě elektrický (lze použít jen při alespoň 50procentním nabití akumulátorů), sportovní (spotřeba vás nezajímá a chcete na to šlapat), 4WD (pracuje diesel vepředu i elektromotor na zadní nápravě) a AUTO - elektropohon se připojuje podle stylu jízdy a nabití baterií.

Dá se čekat, že až na výjimky budeme všichni jezdit na automatický režim. U hybridů si musíte zvyknout, že otočíte klíčkem, nebo zmáčknete tlačítko na palubní desce, ale neozve se zavrnění motoru. Jen se rozsvítí přístroje, pootočením volantu zjistíte, že posilovač funguje - a to jsou nejmarkantnější signály, že auto je nastartované.

3008hybrid--5-.jpg

Pokud nesešlápnete plynový pedál příliš zprudka, auto vyrazí poměrně svižně (a nehlučně) vpřed. Při výjezdu z parkoviště jsem při nájezdu do mírného stoupání směrem na hlavní zaznamenal, že naskočil hlavní dieselový motor. V tomto okamžiku vyhodnotí počítač vozu náklon a dá přednost motoru před elektromotorem. Proč? Jak už bylo na začátku řečeno, kromě pohonu pobírá elektrickou energii i řada dalších spotřebičů v autě, včetně posilovače řízení a posilovače brzd. Protože při jízdě jde o bezpečnost, jen energie baterií na všechzno nestačí a alternátor vyrábějící proud pro fungování auta přece jen potřebuje jako zdroj spalovací motor... Nebudu vás zatěžovat technikou, uvádím to jen proto, že před jízdami na skutečnost upozorňovali - a tento režim funguje. Že byste ze suterénní garáže u vás v domku vyjížděli do kopce jen na elektřinu je zatím sci-fi.508-rxh--2-.jpg

První kilometry budete sledovat na displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem, jak se hybridní pohon střídá s čistě naftovým, kdy jedete s nulovými emisemi, kdy se při brždění a při jízdě bez plynu z kopce akumulátory opět dobíjejí. Neměl jsem možnost vyzkoušet, kolik kilometrů potřebuje vůz na to, aby se při brzdění dobily baterie na 100 procent. I tak se procento jízdy ve městě v odpolední špičce na hybridní pohon pohybovalo kolem mezi 80 a 90 procenty. Zvláště při popojíždění na semaforech, rozjezdech a pomalé jízdě si na ticho v kabině, kdy neslyšíte (a nevnímáte) vůbec motor, rychle zvyknete. Připomínám ovšem, že zvláště 3008 je vůz s mimořádnu aerodynamikou a minimálním aerodynamickým hlukem i bez hybridu, zvláště s benzinovým motorem. Diesel při naskakování uslyšíte, ale není to nic tragického.508-rxh--4-.jpg

Co vyřknout na závěr? Praktickou úsporu paliva v každodenním provozu asi každý zhodnotí až po pár měsících užívání. Dá se věřit tomu, že s lehkou nohou a ve dvou cestujících budete mimo město jezdit mezi 3 až 4 litry nafty, to nepokládám za nesmysl. Běžná skutečnost se bude pohybovat někde kolem 5 litrů, na dálnici ai o pár deci výš. I tak solidní cifry - a to pro oba vozy.

Kdybych měl mířit na city, tak tady je to bez diskusí. 508 je bezesporu mimořádná kráska, 3008 hezká i praktická. V 508 budou jistě jásat cestující na zadních sedadlech, protože prosklená střecha sahá až daleko za jejich hlavy, v podstatě si připadáte jako v otevřeném kočáře, do kterého vůbec nefouká. To je zážitek sám o sobě. Když k tomu přidáte nízké emise (ale bohužel vyšší cenu), poměrně levný provoz, asi vám ani jedno z aut doma v garáži ostudu neudělá.

Peugeot 3008HYbrid4

3008hybrid--3-.jpg

Motor 2.0 HDI FAP 2-Tronic EURO 5, 163 koní
Elektromotor 37 koní (maximální výkon)
Max. rychlost 191 km/h
0-100 km/h 8,5 s
Spotřeba 3,8 - 4,1 l/100 km (kombinovaná)
Zavazdl. prostor 420/1501 litrů
Cena 799 900 (verze Active 99)

Peugeot 508RXH

508-rxh--3-.jpg

Motor 2.0 HDI FAP 2-Tronic EURO 5, 163 koní
Elektromotor 37 koní (maximální výkon)
Max. rychlost 213 km/h
0-100 km/h 8,8 s
Spotřeba 4,1 l/100 km (kombinovaná)
Zavazdl. prostor 423/1439 litrů
Cena 995 000

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář