Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dacia Logan 2013: Dá se nové auto vyrobit opravdu za 159 900 Kč?

00039976.jpgJe pravda, že úspěch Loganu i Sandera je založen na renaultovské filozofii: vyrobme auto pro ty, kteří mají maximálně 200 tisíc korun a raději nové auto, než rizikovou ojetinu s neznámým počtem najetých kilometrů. A pro ty, kteří se nechtějí mačkat v miniautě a stačí jim vůz, který má základní vybavení bez padesáti tlačítek a čtyřiceti nadbytečných funkcí, protože se prostě jen chceme slušně přesunout z bodu A do bodu B.

Dacia uhnala giganty
00043026.jpgTahle strategie se Dacii (respektive Renaultu) povedla a během osmi let, kdy nad nízkorozpočtovými vozy ohrnoval svět nos, se například v ČR propracovala Dacia mezi desítku nejprodávanějších značek a nechala za sebou například Opel a Toyotu.
Nový Logan i před několika měsíci nové Sandero jsou postavené na jednom podvozku, přední polovinu mají shodnou, Logan je vzadu sedan s 510 litry v kufru, Sandero hatchback s 320 litry. V nabídce jsou tři benzinové a jeden dieselový motor, palubní deska z jednoduchých materiálů a vnitřní vybavení spartánské (za příplatek ale i třeba slušná navigace, kůže na volantu a řadicí páce, parkovací senzory v zadním nárazníku, či tempomat a ovládání rádia na volantu – to vše pro ty, kteří nechtějí sedět až zase v tak chudém autě).
Vzhledem k tomu, že do kapsy má hluboko nejen Evropa východní, ale i západní, tak si tahle levná a prostá auta z Rumunska našla rychle cestu po celém kontinentě (ale i na jiných světadílech).
Levné auto – levný materiál
00039905.jpgVraťme se ale k úvodní otázce – prodává se nový Logan i Sandero pod cenou, nebo je nízká cena dosažena levnou pracovní silou v Rumunsku a levnými materiály?
Pravda je někde na půli cesty. Když se před 3,5 lety představoval levný sedan Renault Fluence, prošmejdil jsem vůz a poměrně rychle zjistil, že i ve vybavení s koženými sedačkami jsou například jejich opěradla a sedáky vyplněné, řekněme jednoduchou a levnou pěnou. Či spíše pěnou, která se používala do sut před mnoha lety a po pár sezónách byla pěkně prosezená. Díky tomu byla „opravdová limuzína“ Fluence poměrně levné auto. Podobně je na tom dnes Sandero a nový Logan.
Když jsem odklopil zadní sedák, zjistil jsem, že je vyplněn jen pěnou, žádnou jinou strukturou, potahy přichycené jednoduchými sponami. Těžší cestující je po delším vození pořádně prosedí. Zadní sedák se mi navíc na jedné straně vyhákl z úchytu.
00043017.jpgKdo si low-cost auto pořídí, musí se při placení smířit s tím, že nenajede půl milionu kilometrů a neprodá vůz za 100 tisíc korun. Jenže s tím nepočítá ani výrobce, ani zákazník. Dacii se podařilo stvořit vůz, který vás doveze poměrně slušně do cíle, nedáte moc za servis, a když se něco ulomí, tak postačí, jako u starých škodovek, kus drátu, izolepa, nebo motouz. S ohledem na stav českých ementálových vozovek se jedná o popojíždědlo jako stvořené pro tento region. Kromě toho jsou ve výbavě prvky, které ještě před deseti lety byly k mání jen u drahých vozů a za příplatek. Takže co chtít víc, že?
 
Dacia Logan 2013
Základní technické údaje:
Benzinové motory: 1.2 l 16V 73 a 75 koní (i v provedení na LPG) a 0.9 TCe 90 koní
Dieselový motor: 1.5 Dci 95 koní
Maximální rychlost: od 173 do 175 km/h
Spotřeba: 3,8 l/100 km – nafta, cca 5 – 5,2 l/100 km – benzin
Zavazadlový prostor: 510 l
Cena: 159 900 Kč (motor 1.2 16V 75 koní – provedení Access), 259 900 Kč – diesel, varianta Arctica)