Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vlk v rouše strýcovském

Hamletovské dilema

Přesto si u tohoto vozu musím po nějakých 900 km položit důležitou otázku: Koupil bych si ho?

Když budu chtít vyloženě sportovní verzi osobního běžného automobilu, na které je znát už na první pohled, že je sportovní, možná sáhnu po Škodě Octavii RS, po Renaultu Megane RS, možná po Opelu Astra OPC, VW Golt GTI, nebo Ford Focus ST, mám-li lovit v nejbližších vodách.

kia-ceed-gt--9-.jpgAle netvrdím, že sportovní charakter gétéčka od Kia je neviditelný. Je možná na první pohled ne tolik znatelný, což má v některých situacích své kouzlo – o tom až níže. Napadá mě, že se možná na první pohled tváří jako strýc, sice v dobré kondici, módně oblečený, ale nikdo od něho nečeká, že uhyne stovku za jedenáct vteřin. To jsou mimikry, kterými se GT od Kia na veřejnosti projevuje.

Pokud budu chtít vysloveně sporťák, ale ne rovnou ferrari, nebo lamborghini, mám k dispozici Audi TT, Peugeot RCZ, Nissan 360Z, dejme tomu, že i Porsche Caymann, zdrobnělinu velkých porsche.

Kia cee´d GT je třídvéřák, ale i pětidvéřák, takže nemusí být jen vysloveně autem pro radost, ale i „běžným“ malým rodinným autem. Právě tady bych se ptal sám sebe, na co bych si pořizoval hatchback, kterým bych mohl vozit i rodinu, nebo kamarády a současně si do něho nechal namontovat extra silný agregát. Se čtyřmi lidmi si na závodníka hrát nebudu a pro radost z jízdy stačí dveře dvoje. A hlavně by se mi do dilematu míchaly ceny gétéčka, které sice začínají na necelých 540 tisících korunách, ale pokud už pořizuji vyšperkovaný sportovní vůz, dostanu se s pořádnými sportovními disky a dalším vylepšením někam k osmi stům tisícům.

 

Sbohem, kšilťáci!

Tady ale váhání končí, protože když do GT usednete a hlavně, když po pár kilometrech zjistíte, co auto této váhové kategorie dokáže, budete jen neradi vracet klíčky, pokud vám nabídnou zkušební jízdu… Kia cee´d GT má totiž v sobě to, co na první pohled nadupaní soupeři ve vás nevidí.

Několikrát se mi stalo, že nemachrovaný borec s kšiltem dozadu ujížděl, ujížděl, ujížděl – a nakonec neujel a jen se díval na zadní světla gétéčka. To je jedna z charakterových vlastností auta – všichni vás podcení, ale pak se diví. V soupeřích tento vůz totiž vzbudí pocit, že je to spíš lištami a sportovními prvky taky nabuzené auto, něco jako vytuněný favorit, nebo trabant, ale jinak…? V tom je asi největší přednost nejsilnějšího auta od Kia. Když si ještě uvědomíte, že ta síla není ukrytá v nějakém dvoulitru, ale v přeplňované jedna šestce, oceníte auto o to víc.

Pravda je, že v rychlostech nad 200 km v hodině už u tak lehkého vozu (bez řidiče necelých 1,5 tuny) budete dumat, jestli vás to na větrných úsecích neodfoukne. To si možná začnete další sešlapování plynového pedálu rozmýšlet, kdyby měl vůz o půl tuny víc a dostatek síly, asi byste o tom tolik nepřemýšleli. To jenom na okraj.

Jeden z pocitů, který v sobě GT ještě má, že si v určitém okamžiku řeknete, že dál už v rychlosti nemůže – a ono stále může. Příjemně mrazící pocit, že nejste se silami pod kapotou v koncích. Nedostanete se sice na obvyklých elektronických limitních 250 km/h, ale vědomí, že můžete na dohled k nim, je uspokojující. I varující. Fyzikální zákony platí pro všechny, bez výjimky.

 

Spotřeba? Pro plné peněženky!

Vyloženě královsky se ale budete cítit v horských serpentinách, při jízdě do kopce i při sjezdech. Tady nízko položený podvozek, osmnáctipalcová kola a především výborné sportovní sedačky Recaro dají tělu vychutnat sílu vozu a vynikající jízdní vlastnosti. Tady zapomenete zcela na to, že sedíte v „obyčejném“ hatchbacku. Hraniční vrchy mezi Českem a Slovenskem byly pro testování takového auta ideální a nerad jsem se vracel do středomoravských nížin.

Interiér vůbec je v černé kůži a doplněný červenými prvky tím, co vás nebude chtít od volantu pustit – vedle jízdních zážitků (nestrávíte-li ovšem tři hodiny na zcela ucpané rekonstrukcí ochromené dálnici D1 – tak jste si najednou v nekonečné stojící koloně rovni i s prorezlou stopětkou…) další důvod, proč zatoužíte mít něco takového v garáži.

Co musíte bedlivěji sledovat, to je spotřeba. Na udávaných 7,5 litrů benzinu u přeplňovaného motoru 1,6 litru musíte zapomenout. Dá se ho dosáhnout, ale kvůli pomalé a nedynamické jízdě si auto této kategorie kupovat nebudete…

I při limitní dálniční a silniční jízdě se pod 11 litrů na stovku nedostanete. Musíte si uvědomit, že auto, které má sílu a které tu sílu neskrývá, potřebuje důkladně krmit. Když už dáte půl milionu a více za nadupaný automobil, jezdit jen se šimráním plynu, abyste mohli tankovat až po 700 km, ale ne po 350, nebo 400, postrádá smysl. Vězte, že radost něco stojí. Zvláště u tak objemově malého a koňsky tak silného vozu.

A jsme zase u těch prvotních dilemat. Na ježdění s rodinou trochu drahá hračka jak na pořízení, tak na provoz. Na druhé auto do rodiny taky zbytečný přepych. Jenže to jsou jediná váhání, která vámi budou při pomyšlení, jestli si cee´d GT koupit, nebo ne.

Na to, že je to první tak našlapané auto od tohoto výrobce usedlých rodinných vozů (Kia pro_ceed jako sportovní kupé takové vnější i jízdní emoce ani zdaleka neevokuje), mohou si jihokorejští manažeři, kteří dali k výrobě pokyn, určitě gratulovat.

 

Pár důležitých čísel

Motor 1.6 T-GDI 150 kW (204 koní)

Ceny

pro_cee´d GT (troje dveře) a cee´d GT (5 dveří) - 539 980 Kč

pro_cee´d GT Plus (3 a 5 dveří) – 579 980 Kč

 Doplňkové výbavy:

panoramatické posuvné střešní okno: 25 000 Kč

paket Navi: 38 000 Kč

bílá metalíza: 18 000 Kč

Technické údaje

Motor: 1591 ccm, benzin, 204 koní

Emise: EURO 5

Max. rychlost: 230 km/h

0-100 km/h: 7,7 s

Komb. spotřeba: 7,4 l/100 km

Nejvyšší přípustná hmotnost: 1870 kg (hatchback)

Délka, šířka, výška (mm): 4310, 1780, 1430 (1470 hatchbacky)

Kufr: 380 l

Nádrž: 53 l