Jdi na obsah Jdi na menu
 


Renault a Dacia: (Ne)šťastná třináctka

duster01.jpgNebýt Dacie, byla by to asi pro Renault bída. Dacie rostla ze značek nejvíc v Evropě, u nás je v růstu na druhém místě (celkově už pátá!).

Kdyby na tom byl Renault v ČR jako doma ve Francii, bylo by mu hej. Doma je na prvním místě v osobních vozech, Clio je nejprodávanější typ na francouzském trhu a nevede se mu špatně ani jinde v Evropě. Ani Dacia si nevede nejhůř. Na francouzském trhu je 5. nejúspěšnější značkou a Sandero je na třetím místě mezi auty pro soukromé zákazníky.

Renault vloni představil facelift Fluence, kombi Clio Grandtour a crossover Capture. Posledně jmenovaný boduje nejvíc u klientů, kteří si Renault pořizovali poprvé, což lze považovat za úspěch tohoto typu (podobně táhne konkurenční Peugeot 2008) – Renault jich prodal 327. Celosvětově se už prodalo 100 000 Capturů. Fluence zůstal v Česku na přibližně stejné úrovni (983 vozů) jako v roce 2012. Renault Clio si pořídilo přes 380 zákazníků a ředitel českého renaultu konstatoval, že to mohl být lepší.

Celkově se prodalo 7151 aut a Renault měl 4,1 procenta českého trhu. Dacia s 5874 auty uzmula 3,3 %). Ve srovnání s rokem 2012 byl Renault 7. (2012 – 5. příčka), Dacia skončila vloni 9., předloni 13.

Jak už bylo řečeno, nedařilo se základnímu kameni Renaultu Mégane, jehož faceliftovaná verze se nyní dostává na trh. Ve střední nižší třídě je hodně našlapáno, o první příčky se rvou Škoda Rapid a Hyundai i30, nebo Kia cee´d, je tu nový Seat ve variantě kombi, zkrátka – je to boj o holý život. Kromě toho si Renault nasadil vlastního „nepřítele“ – Dacii Logan MCV, která se z třídy MPV přesunula do kombíků nižší střední třídy a zle zatápí všem, včetně matky-otce Renaultu. Jen od října se verze MCV prodalo 456 vozů, což je pro asi 40 procent toho, co za celý rok právě klesající Mégane.

Dacii se daří mimořádně s modelem Duster – stojí na nejvyšší příčce mezi importovanými SUV. Jak Renault konstatoval, zákazníci oceňují zvláště jeho vnější neměnnost, na velké skoky s image by asi reagovali záporně. Co je úspěšné, neměnit – to je heslo tohoto vozu (kromě kvalitativních změn v interiéru, ty bodují).

V roce 2014 by český Renault přerušil víceletý pokles (kdysi býval bezkonkurenční českou dvojkou až trojkou). Jestli mu pomůže superúsperná varianta Renaultu Mégane se spotřebou 3,6 litru a dojezdem až 1700 km, se teprve ukáže.

Rád by určitě udržet už neuvěřitelných 16 let trvající prvenství v lehkých užitkových vozech. Tady má šanci stále se zlepšující prodeje Dacie Dokker jak v „živnostenském“ provedení Van, tak jako rodinný MPV (665 prodaných aut od června 2013).

Pro Dacii tak třináctka v letopočtu znamenala v Česku úspěch, Renault si mne bradu a doufá, že 14 (dvakrát 7) bude lepší…